Blogin arkisto

Mitäs se myynti oikein onkaan?

Maanantai 10.10.2011 - Pauli Vuorio

Myynti on monestikin aggressiivista ahkeruutta vaativa asia. Ahkera, aktiivinen myyjä päihittää vähemmän ahkeran, elleivät myyntitaito tai muut ominaisuudet eroa järisyttävällä tavalla. Kun määrää on tarpeeksi, saadaan samalla harjoitteita, toistoja, jotka tuovat kokemusta ja rutiineja selkäytimeen.

Myynti on asennelaji. Kun on rakentava asenne ahkeruuteen ja oman työn arvostamiseen, tuloshakuinen pääsee jo hyvään alkuun ja usein paljon pitemmällekin.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, ethos, logos, pathos, myynti, myyntityö, huippumyyjä

Kasvokkain viestintä. Ohje nro 1: Kannattaa olla hyvännäköinen

Maanantai 19.9.2011 - Pauli Vuorio

Muutamakin tutkimus osoittaa, että vauvat katsovat viehättäviä ( sopusuhtaisia jne... ) kasvoja pidempään, kuin arkisia kasvoja. Tässä on tietenkin kyse muista, kuin äidin tai isän kasvoista.

Jätetään nämä tutkimukset sitten vaikka arvostamattakin niin,  voidaan todeta, että puolueellisuus kauniita kasvoja kohtaan on läpi elämän. Tässä mielessä kovin surullistakin ettei meistä useinkaan tule ajan mittaan "sievempiä" tai "komeampia".

Lue lisää »

7 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, kasvot, kommunikaatio, ulkonäkö

Myyntityössä ihminen punnitaan

Maanantai 29.8.2011 - Pauli Vuorio

Ennakkoluulo myyjästä löyhämoraalisena pysyy yllättävän tiukassa ainakin mielikuvissa. Asiaa tuntemattomien mielissä yleistykset yksittäistapauksien kautta kärjistyvät kun puhutaan myyntityöstä. Todellisuudessa ei liene kovin montaa ammattia, jossa punnitaan ihmistä niin paljon kuin myynnissä.

Lue lisää »

11 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntityö, ennakkoluulot, myyjä, mielikuvat, asiakaspalvelu

Ikuisen elämän mahdollisuus on avautunut nyt kaikille

Torstai 11.8.2011 - Pauli Vuorio

Sisältö  mahdollisimman monessa paikassa internetissä tai osallistumalla keskusteluihin, blogeihin tai olemalla hakukoneissa ihminen on ensimmäisenä tunnettuna olentona ylittänyt kuolemattomuuden rajan. Fyysinen kuolema ei mitenkään rajoita ihmisen virtuaalista olemista. Hänen profiilinsa voi säilyä ja kommentteja pysyy siihen päivään, kun joku keksii, että enää niistä ei enää pysty hyötyä keräämään. Tai että tiedon tallentumismuoto tai tapa on vanhentunut. Tällöinkin joku voi tehdä sinulle uudelleensyntymisen.

Virtuaalisessa elämässä ihminen voi elää ties kuinka pitkään.

Ennen tarvittiin patsaat tai monumentit.  Nyt monista jälki säilyy, halusi tai ei.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, kuolemattomuus, hakukone, internet, verkko, netti

Muutoksesta

Maanantai 27.6.2011 - Pauli Vuorio

Hitaus muutoksiin sopeutumisessa on yleismaailmallinen ja yleisinhimillinen käyttäytymispiirre. Se ei ole minkään ammattiryhmän tai organisaatioportaan erityisominaisuus.

Lue lisää »

27 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, muutos, muutosvastarinta, asenteet, tottumukset

Tälläinen on huippumyyjä, osa 2

Maanantai 16.5.2011 - Pauli Vuorio

Perinteinen myyjän rahavirran arvoketju menee tähän tapaan:
1. Rahaa omaan pussiin 2. Rahaa työnantajan pussiin 3. Mahdollisia hyötyjä/etuja asiakkaalle.

Huippumyyjä on sisäistänyt asiat eri järjestykseen, vaikka oma rahapussikin on tärkeä. 1. Hyötyä asiakkaalle 2. Hyötyä työnantajalle 3. Hyötyä itselle. Tämä näkyy nimenomaan asiakkaan kanssa vuorovaikutustilanteessa ollessa. Huippumyyjä totta kai osaa laskea katteen ja myy riittävällä katteella.

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntitaito, kirja, raha, hyvä myyjä

Tälläinen on huippumyyjä, osa 1

Maanantai 18.4.2011 - Pauli Vuorio

Myyntityöstä on tullut menestyksekäs ura hyvin erilaisille ja eritaustaisille ihmisille.
Joillekin myyntityön alku ja kehittyminen on helpompaa ja toisilla on pidempi tie, mutta oikeasti ei ole olemassa ihmistä joka on syntynyt myyjäksi tai sitten kaikki ovat syntyneet myyjiksi.
Usein myyntityö on monia taitoja vaativa laji, jossa kokonaisuus ratkaisee. Ratkaisuja ja erityistä tuoteosaamista vaativissa lajeissa elämänkokemus ja ihmisten kanssakäymisen historia on eduksi, suoraviivaisemmassa myyntityössä erityisesti kyky innostaa toista ihmistä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, hyvä myyjä, myyntitaito, myyntityö

Vuorovaikutus on monimutkainen prosessi

Tiistai 1.2.2011 - Pauli Vuorio

Retoriikalla on tärkeä merkitys kaikissa tapahtumissa, joissa keskustelet ihmisten kanssa.

Et välitä vain sanoja ja merkityksiä, vaan herätät keskustelukumppanissasi monenlaisia tiedostamattomiakin tunteita. Äänensävy, äänen korkeus, puherytmi ja muut äänenkäytön osatekijät voivat joko edistää asiaasi tai kampittaa sitä. Äänesi on esiintymisen aseesi – tai heikkoutesi.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, viestintä, viestintätaidot, elekieli, kommunikaatio, kulttuurierot, persoonaerot viestinnässä, tulkinta, retoriikka, vuorovaikutus

Omanarvontunnosta ja itsekriittisyydestä

Keskiviikko 26.1.2011 - Pauli Vuorio

Monien tutkimusten mukaan noin 80 prosenttia autoilijoista arvioi kuuluvansa kuljettajien parhaaseen kolmannekseen. 80 prosenttia on kuitenkin aika paljon enemmän kuin kolmasosa. Niinpä enemmän kuin joka toisen parhaaseen ryhmään itsensä luokittelevista täytyy arvioida ajotaitonsa väärin eli liian myönteisesti.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, itsetunto, minäkuva, omanarvontunto, itsetuntemus, itsekritiikki, itsearviointi

Ahneus voi olla myös hyve

Keskiviikko 12.1.2011 - Pauli Vuorio

Ahneuden synti kertoo itsekkäästä luonteesta. Ahne ihminen haluaa itselleen enemmän, ottaa toisenkin osan, eikä ahne luovu omastaan. Ahneus on tyytymättömyyttä nykyiseen siten, että mikään ei tunnu riittävän. Se voi olla röyhkeätä käytöstä, ylen määrin itselle haalimista.

Hyväntekeväisyys on ahneelle tuntematon käsite. Ahne on kiittämätön siitä mitä saa, koska haluaa vielä enemmän.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, ahneus, itsekkyys, kiittämättömyys, tyytymättömyys, yhteinen hyvä, epäitsekkyys, yrittämisen halu, päämäärätietoisuus

Myyjällä on maailman yleisin tehtävä

Maanantai 3.1.2011 - Pauli Vuorio

Myyjä on maailman yleisin ammatti. Jos yrityksessä ei synny kauppaa, ei sillä synny muutakaan. Tällä hetkellä vain harva myyjä kykenee lunastamaan lupauksensa ja täyttämään – saati ylittämään – asiakkaan odotukset. Vaikka esim. yritysmyynnissä on osallisena kaksi yritystä, myyjän on luotava luottamuksellinen suhde ostamiseen osallistuviin henkilöihin. Päätöksiä tekevät ihmiset, eivät yritykset.

Lue lisää »

3 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, vaikuttaminen, palvelu, asiakkaan odotukset, ostopäätös, myynnin filosofia

Myynti on arvostusta, joka päivä

Perjantai 15.10.2010 klo 11.16 - Pauli Vuorio

Arvostusta on myyntityössäkin on monta lajia. Miten arvostamme asioita tai toimintaa jota teemme, ja miten arvostamme sitä kenelle teemme. Siis miten arvostamme myyntityötä ja millä tavoin arvostamme asiakkaita. Miten arvostamme perusasioita tai kokeneempien neuvoja ja ohjeita.

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Pauli Vuorio, myyntityö, arvostus, asenne

Mitä mieltä valelääkäristä?

Torstai 16.9.2010 klo 16.25 - Pauli Vuorio

Länsi-Uudenmaan käräjäoikeudessa Lohjalla käsittelyssä ollutta valelääkäritapausta on ruodittu paljon, erityisesti iltapäivälehdissä. Valelääkärinä toiminen on tietenkin väärin, lainvastaista ja muutoinkin tuomittavaa, se lienee selvä.

 

Lue lisää »

15 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, valelääkäri, huijaus, moraali

Mitä myynti voikaan opettaa?

Keskiviikko 14.7.2010 - Pauli Vuorio

Vanhan englannin sana "sell" on tiettävästi tarkoittanut antamista tai auttamista ja siihen liittyvää merkitystä. Nyt se tarkoittaa jopa pettämistä (rahasta). Suomessa asia on muuttunut vielä selvemmin – vai onko kyse siitä, että muutos on tapahtunut meillä nopeammin?

Lue lisää »

5 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, vaikuttaminen, manipulointi, asenne, asennemuutos

Mitä myynti voikaan opettaa?

Torstai 3.6.2010 - Pauli Vuorio

Vanhan englannin sana "sell" on tiettävästi tarkoittanut antamista tai auttamista ja siihen liittyvää merkitystä. Nyt se tarkoittaa jopa pettämistä (rahasta). Suomessa asia on muuttunut vielä selvemmin – vai onko kyse siitä, että muutos on tapahtunut meillä nopeammin?

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyntitaito, myyntityö, vaikuttaminen, asenne

Torjutuksi tuleminen auttaa kehittymään

Tiistai 11.5.2010 - Pauli Vuorio

Ihmiset eivät halua myydä, eivät halua olla myöskään olla ainakaan tyrkyttävän myyjän toimien kohteena. Nämä samat ihmiset haluavat silti ostaa, he menevät esimerkiksi ostoskeskuksiin tai muihin liikkeisiin ja ostavat kyllä mielellään, jotkut lähes pakonomaisestikin. Ihmisillä ei useimmiten ole mitään myymistä tai siihen rinnastettavaa toimintaa vastaan, he eivät vain itse halua tehdä sitä, koska pelkäävät torjutuksi tulemista. Erityisesti yrittäminen ja myyntityö vaatii voittamaan tämän pelon. Ja liiketoiminnassa, yrittämisessä täytyy on myyntityötä. Kaikki liikevaihto perustuu kuitenkin osto / myyntisopimuksiin.

Lue lisää »

6 kommenttia . Avainsanat: Yrittäminen, Liiketoiminta, Myyntitaito, Myyntityö, Torjutuksi tuleminen, Bisneskoulu, Rich Dad´s, myyminen, Pauli Vuorio, ostaminen, myyntityö,

Kaavoista parhain

Perjantai 9.4.2010 - Pauli Vuorio

Vaikuttamisen malleja ja kaavoja on paljon.

Tunnetuimpia on markkinointiviestinnän AIDA-kaava. Kaavan nimi tulee englannin kielen avainsanoista attention, interest, desire ja action. Eli huomio, kiinnostus, halu ja toiminta.

Lue lisää »

2 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, vaikuttaminen, markkinointi, viestintä, markkinointiviestintä, myynti

Rakenna, älä riko! Vaikutat joka tapauksessa

Torstai 11.2.2010 klo 14.00 - Pauli Vuorio

Siinä on haastetta kerrakseen, kun sovitaan, että muista ei puhuta pahaa selän takana. Ja kaikki nyökyttelevät ja sanovat, että juuri näinhän me tehdään. Kaikki meni suunnitelmien mukaan, vai?

Lue lisää »

1 kommentti . Avainsanat: Työyhteisö, asenteet, koulutus, Pauli Vuorio, Rakentava asenne, työyhteisö

Myyjän tehtävä on välttämätön

Tiistai 6.10.2009 - Pauli Vuorio

Myyjän ammatin arvostus ei ole maassamme kovinkaan korkea. Ainakaan se ei ole riittävän korkea. Tämä näkyy paitsi toiveammateissa myös siinä, miten myyntitehtävät saavat työnhakuja suhteessa moniin muihin.

Myös erilaiset ammattien arvostuksia koskevat tutkimukset, joita jotkut mediat teettävät säännöllisesti kertovat arvostuksen puutteesta. Listojen häntäpäästä löytyy yleensä sellaisia ammatteja kuin pölynimurikauppias ja puhelinmyyjä. Tosin nämä eivät ole viime aikoina olleet  listojen vihonviimeisinä.

Lue lisää »

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Pauli Vuorio, myynti, myyjä, ammatti, arvostus, mielikuva, myyminen, yrittäminen, tuputtaminen

Me ihmiset olemme erilaisia jo pelkästään äänemme kautta

Torstai 24.9.2009 - Pauli Vuorio

Sosiaaliset tyyppi- ja tyylitypologiat perustuvat käyttäytymistieteellisiin tutkimuksiin. Niitä on myös sovellettu menestyksellisesti erilaisissa myynti- ja markkinointiohjelmissa, erityisesti Yhdysvalloissa. Mikään pyhä totuus ne eivät ole.

Lue lisää »

4 kommenttia . Avainsanat: Pauli Vuorio, sosiaalinen tyyppi, sosiaalinen tyyli, tyylitypologia, ääni, äänenkäyttö, retoriikka, puheoppi

« Uudemmat kirjoituksetVanhemmat kirjoitukset »